Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fagfordeling

Fagfordeling på Ans Skole

Ans Skole er en faseopdelt skole med følgende opdeling: Fase 1 for 0-5. klassetrin og fase 2 for 6-9. klassetrin. Endvidere er der placeret et af Silkeborg Kommunes inklusionscentre, Skolen i Nørskovlund, med 0-6. klasse på matriklen i Nørskovlund og 6-10. klasse placeret i Ans. Den enkelte lærer er tilknyttet en afdeling. Tilknytning til en afdeling indebærer, at man som lærer har en væsentlig del af undervisningen i denne afdeling.

Formål

Fag- og opgavefordelingen på Ans Skole skal sikre en optimal udnyttelse af de personalemæssige ressourcer skolen råder over. Ledelsen har ansvaret for fag- og opgavefordelingen, men den skal foretages efter dialog med de ansatte samt med respekt for nedenstående principper.

Skolens ansvar:

  • Teamdannelsen sker under hensyn til det pædagogiske personales ønsker om teamplacering, men andre faktorer spiller også ind jf. indledningen. Det vil være ønskeligt, hvis begge køn er repræsenteret i teamet omkring den enkelte klasse.

På distriktsskolen er der kontakt- og faglærerskifte i løbet af skoleforløbet – normalt efter 5. klassetrin. Ved kontaktlærerskifte uden for disse intervaller skal det tilstræbes, at det ikke sker samtidigt med, at det andet teammedlem ”forlader” klassen. Kommende kontaktlærer i 1. klasse får timer i børnehaveklassen.

På inklusionscentret ligger der for eleverne på et tidspunkt et skift mellem matriklen i Nørskovlund og i Ans, men det baseres på det enkelte barns udvikling og behov samt kapaciteten i de forskellige afdelinger. Medarbejderne er som udgangspunkt placeret i faste teams, som arbejder med de samme årgange hvert år.

Ved skemalægning prioriteres parallellægning på flersporede årgange.

Især på de yngste årgange og på Skolen i Nørskovlund er det vigtigt, at der tilknyttes få lærere til en klasse.

Det er vigtigt, at det pædagogiske personale har solide faglige kompetencer (linjefag, kurser, undervisningserfaring og/eller specialpædagogiske) i de fag, de skal undervise i. Samtidigt er det afgørende at man underviser i de fag som man brænder for.