Specialundervisning og anden specialpædagogisk støtte
Formål
At specialundervisning – herunder differentiering, holddeling, støttetimer, læsekurser, matematikkurser, AKT, særlige aftaler, supervision, IT-rygsække – gives til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte.
Mål
- at alle elever skal opleve anerkendelse og støtte i forhold til at kunne opfylde elevens faglige og sociale mål
- at alle elever bliver så dygtige, som de kan
Organisering
Støtten kan være til den enkelte elev, til klassen, til læreren eller til lærerteamet samt foregå både i og udenfor klassen. Det tilstræbes i størst mulig omfang, at støtte til enkelte elever ikke sker på bekostning af deltagelse i de fag-faglige timer. Ofte bruges UUV-timerne til formålet.
Skolens ansvar
- at alle indsatser og tiltag sker i et tæt samarbejde med forældrene
- at der sættes mål og retning for indsatsen
- at der arbejdes professionelt og vedvarende ud fra et anerkendende perspektiv
- at lærerne og det øvrige pædagogiske personale får den nødvendige viden
Forældrenes ansvar
- at klassens forældre støtter op om skolens inkluderende initiativer
- at alle forældre hjælper til med at styrke fællesskabet i den enkelte klasse