Princip for team- og klassedannelse på Skolen i Nørskovlund
Baggrund og vilkår:
Inklusionscentret (IC) eksisterer for at lave et skoletilbud for visiterede børn fra hele kommunen.
IC personalet er opdelt i afdelinger, ikke årgange som hvert år rykker et trin op. Det har vist sig nødvendigt, da børn løbende visiteres til skiftende, uforudsigelige klassetrin tre gange om året. Derudover er det et vilkår, at IC-afdelingerne er fordelt på to matrikler i hhv. Nørskovlund og Ans, de yngste børn i Nørskovlund og de ældste børn fordelt på to hovedafdelinger i Ans (P og Z). Z-afdelingen har primært de ældste børn, børn kan rykke op fra P til Z, men det er også muligt at afslutte 9. og 10. klasse i P-afdelingen.
Klassedannelsen skal leve op til det krav, at der skal være plads til alle børn – nye som nuværende. Optag af nye elever vil altid påvirke de eksisterende klasser i forhold til, hvor mange elever der skal flyttes fra en given klasse.
Kort om overlevering:
Vi har en nøje beskrevet procedure for både ekstern overlevering fra almenskoler, og intern overlevering fra én afdeling til en anden. Hvert år evalueres overleveringerne, hvilket kan give anledning til justeringer af proceduren ud fra de erfaringer, vi har gjort os. De aktuelle procedurer er et internt arbejdsdokument og ligger tilgængelige for alle teams i skolens fildelingssystem. Som eksempel er indsat bilag med overskrifter fra procedurerne, som de så ud i skoleåret 2024-25.
Årshjul for klassedannelsen pr. august:
Januar:
- Overblik over udgående elever til sommeren og dermed et overblik over ledig kapacitet til kommende skoleår.
- Opstart af medarbejdersamtaler – bl.a. med fokus på medarbejdernes ønsker for kommende skoleår.
Februar:
- Fortsat medarbejdersamtaler.
Marts:
- Afrunding af medarbejdersamtaler.
- Ledelsen begynder at forholde sig til teamdannelse ud fra ønskerne fra medarbejderne og sikringen af bæredygtige/funktionsduelige teams. Her tages bl.a. hensyn til linjefag, timetalsoversigten, personale på fuld tid/nedsat tid, personalets faglige og personlige kompetencer og indbyrdes dynamik, personalets anciennitet mm.
April:
- Visitation med opstart til august
- Udmelding til personalet omkring teamdannelse.
- Begyndende sammensætning af klasser med inddragelse af de enkelte teams viden om eleverne.
Maj:
- Ledelsen arbejder henimod endelig klassedannelse med inddragelse af de enkelte teams viden om eleverne.
- Optag af nye elever vil altid påvirke de eksisterende klasser i forhold til, hvor mange elever der skal flyttes fra en given klasse.
- Udmelding om team og klassedannelse til alle forældre ultimo maj.
Juni:
- Interne overleveringsmøder for de elever der flytter klasser. Faglighed, personlig og social kompetence samt stilladsering indgår i overleveringen.
- Overleveringsmøder for nye elever.
- Besøg i nye klasser for de elever der flytter klasse.
- Forældremøder for nuværende og nye forældre i alle klasser.
Visitationerne med opstart i hhv. april og december
Ved de to andre visitationer gennem skoleåret med opstart i december og april, hvor antallet af elever typisk er noget lavere, placeres nye elever i klasser, der dels har plads og hvor barnets behov fagligt og socialt kan imødekommes bedst muligt. Ved disse placeringer skeles selvfølgelig også til muligheden for kontinuitet ved den kommende august-klassedannelse.
Ligeledes kan der komme elever til os gennem hele skoleåret, hvis de er målgruppe og tilflyttere.
Drøftet og vedtaget i skolebestyrelsen 3. december 2024
Bilag: overleveringsprocedurer
Intern:
Dagsorden:
- Informationer om barnet fra afgivende team:
- Fagligt
- Personligt
- Socialt
- Støttesystemer
- Hvad har virket i nuværende kontekst?
- Hvad har ikke virket i nuværende kontekst?
- Briefing om forældresamarbejdet – udfordringer og styrker
- Elevens tanker om den nye overgang
- Hvad tænker eleven om at skulle videre?
- Har eleven ønsker i forhold til overlevering og overgangen til ny klasse?
- Vigtige detaljer om det enkelte barn – inspirationskatalog vedlagt skabelonen
- Vurdering af muligheden for praktik/udslusning til almenklasse
- Opklarende spørgsmål og evt. undren fra modtagende team
- Gemmes i Sikre filer på Aula.
Ekstern overlevering fra børnehave eller almenskole:
Dagsorden:
- Information om eleven fra afgivende institution/skole
- Fagligt
- Personligt
- Socialt
- Informationer om eleven fra forældre,
- Opstart/aftaler
- SFO/klub, opstartsplan, kørsel mm.
- Andet
-kan suppleres med relevante detaljer fra den interne overleveringsprocedure