Skole-hjem-samarbejde

Skole-hjem-samarbejdet på Ans Skole

Overordnede principper for samarbejdet mellem skole og hjem

For at eleverne i en tryg atmosfære kan få mest muligt ud af skolegangen, er det vigtigt med et forpligtende og engageret samarbejde mellem skole og hjem. Samarbejdet skal være i en fortsat udvikling for at kunne leve op til de forventninger og krav, der til enhver tid vil være til skolen og hjemmet.

Principper for forældremøder

Teamet kontakter klassens/årgangens forældrerådsrepræsentanter og planlægger sammen med dem skoleårets forældremøde(r) mindst 1 pr. skoleår. Af hensyn til skolens videre planlægning skriver teamet i skolens kalender, hvornår de enkelte arrangementer tænkes afviklet. Teamet inviterer derudover skolebestyrelsesreræsentanten, der er kontaktperson til årgangen.

Forældremødernes form og indhold planlægges i samarbejde mellem kontaktvoksne og forældrerådsrepræsentanter. Det er vigtigt, at dialogen indgår som et element i forældremøderne. Dialogen omfatter både personale/forældre og forældre/forældre.

Trivsel udgør et fast punkt på hvert forældremøde.

Når der er etableret nye klasser, er det vigtigt at tage initiativ til, at forældrene kan lære hinanden at kende for senere i tryg atmosfære at kunne diskutere klassen, skolen m.m.

Teamet er ansvarlig for, at der udarbejdes et kort referat af mødet, der omdeles til alle klassens forældre. Alt relevant materiale vedr. forældremødet sendes ud med indbydelsen via Aula.

Principper for skole-hjem-samtaler

Samtalerne har til formål, at der er en dialog mellem skole, elev og forældre, som vil have fokus på elevens styrker og ift. dennes faglige og trivselsmæssige udvikling. Der sættes i samarbejde mål for eleven i kommende periode med bl.a. opmærksomhed på dansk, matematik og trivsel, jf. krav ift. meddelelsesbogen. Eleven deltager som udgangspunkt fra 1. klasse og op.

Der afholdes som udgangspunkt en samtale i første halvår pr. elev i hver klasse med deltagelse af elevens kontaktperson, men oftest yderligere en lærer/pædagog. Der kan afholdes opfølgende behovssamtaler i løbet af foråret.

Vedr. meddelelsesbog

Meddelelsesbogen skal understøtte udviklingen af skolernes samlede praksis for evaluering og opfølgning. Meddelelsesbogen er skriftlig og kan være enten analog eller digital. Den skal være et værktøj, der fremmer dialogen mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvikling.

Der er få formelle krav til meddelelsesbogen og dermed en høj grad af frihed til lokal udvikling af meddelelsesbogen, så der bliver skabt et meningsfuldt, lokalt og dialogbaseret værktøj. Dette har vi valgt at gøre med udgangspunkt i skabeloner (dækkeservietter) fra skole/hjem-samtalen suppleret med relevante planer og mål.

Forældreråd

På forældremødet efter sommerferien vælges repræsentanter til forældrerådet. Der vælges normalt minimum 2 forældre til forældrerådet samt en suppleant. Valgperioden er - med mindre andet er aftalt - 2 skoleår. Første gang der er valg til forældrerådet, aftales det, hvem der er valgt for henholdsvis et og to år. Suppleanten vælges for et år ad gangen.

Nyvalgte i forældreråd gøres bekendt med skolebestyrelsens pjece om forældrerådsarbejdet.