Om Skolen i Nørskovlund

Nørskovlund

Velkommen til Skolen i Nørskovlund!

Skolen i Nørskovlund startede i august 2002 som et undervisningstilbud til elever med en diagnose inden for autismespektret. Skolen i Nørskovlund blev oprettet som en specialafdeling under Ans Skole, men som et amtsligt tilbud, der skulle dække den sydlige del af Viborg Amt. Da amterne blev nedlagt, blev specialtilbuddet et kommunalt tilbud under Silkeborg Kommune og stadig hørende under Ans Skole. Senere blev tilbuddet kommunens inklusionscenter for børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser inden for autismespektret.

Skolen i Nørskovlund begyndte med 8 elever, 3 lærere og 2 pædagoger i den tidligere folkeskoles bygninger i Nørskovlund, der løbende er blevet istandsat og indrettet efter målgruppens behov. Skolen i Nørskovlund er vokset meget siden da med tilgang af elever og personale hvert år, og i 2013 blev de ældste elever i udskolingen flyttet til Ans Skole, så vi nu fysisk har hjemme på 2 matrikler. Siden er vi blevet en del større og har i dag omkring 100 elever i spændet fra 0. til 10. klasse samt mere end 40 ansatte fordelt på de 2 matrikler. Eleverne i vores Ans-afdeling er fordelt rundt på hovedskolen samt i tilhørende pavillon.

Udover skoledelen har alle elever mulighed for at gå i SFO/klub. Nogle elever tilbydes endvidere at  være med  i skolens aftenklub 1 aften om ugen.

Skolen er underlagt Folkeskoleloven, hvilket vil sige, at der arbejdes efter Folkeskolelovens overordnede formål. Tillige er vi forpligtede på at udforme individuelt tilrettelagt undervisning, der tilgodeser den enkelte elev.

Fysiske rammer

Skolen er beliggende i dejlige omgivelser i udkanten af Nørskovlund. Vi har gåafstand til Hinge sø, skov og marker, hvilket vi gerne benytter os af i hverdagen.

Selve bygningen er oprindeligt en landsbyskole. Den er nu sat i stand og indrettet efter vores behov. Eleverne er inddelt i små grupper, som hver har sit eget lokale samt aflastningslokale. Hver elev har to pladser. En afskærmet plads til ro og fordybelse og en plads ved et fællesbord til fælles aktiviteter.

Lokalerne er udstyret med Smartboards/ Activeboards, hvilket vi har stor glæde af i undervisningen både til små og store elever.
Vi har mulighed for at benytte diverse faglokaler på matriklen på Ans Skole.

Vi har udearealer, der tilgodeser alle aldersgrupper.

Sammen med Ans Skole råder vi over vores egen 9-personers bus, som vi fx benytter til ture ud af huset. Hvis vi har mulighed for det, tager vi også gerne hjem og besøger eleverne i forbindelse med fødselsdage m.m.

Kontorets åbningstider: man-fre kl. 07.30 -14:00

Skolens adresse og telefonnummer:

Skolen i Nørskovlund
Taskebjergvej 33